środa, 19 kwietnia 2017

Boże igrzysko: Magnaci

Boże igrzysko: Magnaci (strona internetowa gry) to gra planszowa stworzona przez polskich autorów i mająca bardzo polską tematykę. W grze wcielamy się w przywódców największych rodów magnackich I Rzeczpospolitej: Zamoyskich, Lubomirskich, Radziwiłłów i innych. Celem graczy jest zgromadzenie największych posiadłości w różnych regionach Rzeczypospolitej, w Koronie, na Litwie, Ukrainie, w Prusach oraz krajach lennych np. w Inflantach. Jednocześnie muszą oni wspólnie przeciwdziałać najazdom i knowaniom obcych mocarstw: Szwecji, Rosji, Turcji i Austrii.

Głównym narzędziem gracza jest talia 13 kart o wartościach od 2 do 14. Na każdej karcie przedstawiona jest słynna postać należąca do rodu magnackiego wraz z krótkim opisem jej dokonań. Przy pomocy tych kart gracze zdobywają stanowiska w Senacie Rzeczypospolite (Prymasa, Podskarbiego, Hetmana i Kanclerza), uzyskują przywileje w sejmie i wreszcie bronią kraju. Sukcesy w tych akcjach premiowaną są nowymi posiadłościami, powiększającymi majątek rodu. Gracz musi mądrze rozdzielać swoje karty bowiem te 13 postaci musi wystarczyć na przeprowadzenie wszystkich akcji.

Gra rozgrywa się w czterech rundach reprezentujących panowanie czterech królów Rzeczpospolitej. Królowie wybierani są losowo na początku gry z większej puli i każdemu z nich przypisany jest pewien rodzaj polityki np. rozwój sił wojskowych i ekspansja lub rozwój ekonomiczny. Gracze, którzy w danej turze inwestują swoje siły zgodnie z polityką aktualnego króla premiowani są dodatkowymi posiadłościami.

Na końcu każdej tury losowane są kart przedstawiające konflikty Rzeczypospolitej z mocarstwami ościennymi. Gracze muszą się z nimi zmierzyć wysyłając do boju członków swego rodu. Jeśli suma wartości kart wyłożonych przez graczy przewyższa wartość karty konfliktu to zostaje on odparty i gracz, który do zwycięstwa przyczynił się w największym stopniu otrzymuje posiadłość. Jeśli jednak gracze nie wyłożą wystarczająco silnych kart to poniosą klęskę w wyniku, której utracą swe posiadłości, a dzielnica Rzeczypospolitej ulegnie rozbiorowi. Jeśli w trakcie gdy trzy dzielnice znajdą się pod rozbiorem to wszyscy gracze natychmiast przegrywają.

Zwycięstwo w grze odnosi ten gracz, który zgromadzi najwięcej posiadłości w różnych częściach kraju, a Rzeczpospolita nie ulegnie rozbiorom.

W grę może zagrać od 2-5 graczy. Rozgrywka trwa ok. 60 min. Reguły gry są stosunkowo proste, a dla gracza znającego, chociażby pobieżnie historię Polski między 16 a 18 wiekiem, bardzo intuicyjne. Gra znakomicie oddaje klimat Rzeczypospolitej szlacheckiej, w której rywalizowały potężne domy magnackie i od ich dobrej woli zależała możliwość odparcia ataków zagrażających krajowi. Warto podkreślić, że wydawca razem z grą dostarcza konspekt zajęć z historii, w których gra jest głównym narzędziem dydaktycznym.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz